Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Czechflash

Rekommenderade inlägg

Brothers

Jag har inte sett Susanne Biers film "Bröder" vilket mycket väl kan ha bidragit till att jag uppskattade denna nyversionen riktigt mycket. Det är en fängslande historia som lyses upp av genomgående fantastiska roll-prestationer.

Tobey Maguire har aldrig varit en favorit hos mig, men här är han enastående här. Han kanske inte är helt trovärdig som soldat, mestadels pga hans kroppsbyggnad och något pojkaktiga röst, men hans känslomässiga resa är otrolig att se. Det kan hända att han överspelar stundtals, men jag tycker det är helt okej. Mot slutet har han några briljanta, och otroligt starka, scener. Det var ju dessutom på håret att han fick sig en Oscars-nominering vilket kanske inte hade varit helt oförtjänt. Gyllenhaal har en mycket mer subtil framtoning i sin roll, och han är helt perfekt. Portman, som jag inte sett i något sedan V for Vendetta, leverar en mycket stark prestation. Faktum är att resten av casten gör toppjobb också.

Det finns några mindre problem med historien och berättandet är inte helt fläckfritt. Men för övrigt är det en mycket intresseväckande och stark filmupplevelse. 8/10

• Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

• Filmstar

Krayzie: Jag såg The Notebook 2005 och förväntade mig väl inget speciellt egentligen. Men jag blev faktiskt klart nöjd och tycker det är en av de bättre romantiska filmerna på senare år. Betyget blev -4/5 och det är en film jag gärna ser om framöver när jag är på rätt humör.

Cooper: Intressant att höra från en som inte sett originalet innan. Jag är fortfarande kluven till om jag ska ta och se originalet först eller bara ta och se den nya versionen. Frågan är om jag ska se nyinspelningen och sen jämföra med originalet för gör jag tvärtom blir jag nog bara besviken på nyinspelningen.

På tal om nyinspelningar och original; ni som sett originalet Abre los ojos / Open Your Eyes, är den värd en titt om man inte var så förtjust i nyinspelningen Vanilla Sky ? Nu tror jag att jag kanske skulle uppskatta nyinspelningen mer om jag såg den idag, men är nog mer inne på att se originalet istället. Gillar dock inte Penélope Cruz vilket talar emot den lite grann (vilket också var lite av anledningen till att jag inte gillade nyinspelningen).

[quote name='Czechflash' date='06 april 2010 - 18:12 ' timestamp='1270570346'

På tal om nyinspelningar och original; ni som sett originalet Abre los ojo / Open Your Eyes, är den värd en titt om man inte var så förtjust i nyinspelningen Vanilla Sky ? Nu tror jag att jag kanske skulle uppskatta nyinspelningen mer om jag såg den idag, men är nog mer inne på att se originalet istället. Gillar dock inte Penélope Cruz vilket talar emot den lite grann (vilket också var lite av anledningen till att jag inte gillade nyinspelningen).

Vad jag hört så ska originalet helt klart vara värt en titt. Jag har den dock fortfarande osedd hemma i hyllan. Men ska definitivt se den någon gång.

Håller med dig Krayzie, The Notebook är inget mästerverk - men ack så fantastisk ändå. Jag har för mig att slutet kom lite som en överraskning för mig första gången jag såg den och jag föll pladask för hela upplägget. Dessutom vill jag lite motstridigt minnas att jag fällde en och annan tår. En riktigt fin kärleksfilm. 4/5 är ett betyg i underkant, som ändå står sig hos mig. Laddar för omtitt.

Kul att du gillade Brothers, Cooper. Eller ja den har väl gått hem hos de flesta egentligen. Jag vill ändå slå ett slag för Biers original, som jag tycker är klassen bättre och ligger där på gränsen till femman. Se den!

För övrigt har jag varit på min livs första pressvisning på bio idag. Lebanon. Riktigt trevlig upplevelse att sitta och se en film på bio med fem tuktade filmrecensenter. Filmen var även den riktigt bra (recension kommer).

För övrigt har jag varit på min livs första pressvisning på bio idag. Lebanon. Riktigt trevlig upplevelse att sitta och se en film på bio med fem tuktade filmrecensenter. Filmen var även den riktigt bra (recension kommer).

Intressant! Hur kommer det sig att du kom med på pressvisningen?

• Filmstar

0greenzone.jpg

Titel: Green Zone

Genre: Action/Drama/Thriller/Krig

Land: USA/Frankrike/Storbritannien/Spanien

År: 2010

Regi: Paul Greengrass

I rollerna: Matt Damon, Brendan Gleeson, Greg Kinnear, Amy Ryan

Handling: Utspelas under de kaotiska första dagarna av Irakkriget 2003 i en tid då man inte kunde lita på någon och varje beslut kunde detonera oförutsedda följder. Under den USA-ledda ockupationen av Bagdad sänds befälet Roy Miller och hans team med arméinspektörer ut för att leta upp massförstörelsevapen som tros ligga dolda i lager runt om Bagdad. Jakten, som går mellan den ena förrädiskt minerade platsen till den andra, går till en början ut på att finna dödliga kemiska ämnen. Snart snubblar Miller och hans män dock över en mörkläggningsaffär som vänder upp och ner på hela uppdraget.

Omdöme: Efter politiska och verklighetsbaserade filmer som Bloody Sunday (2002) och United 93 samt Bourne-filmerna, förväntar man sig en stark och intressant film med Paul Greengrass bakom rodret. Man kastas rakt in i Irak-kriget år 2003 där befälet Roy Miller (spelad av Matt Damon) och hans team letar efter massförstörelsevapen efter information från "säkra källor". Men Miller börjar tveka på informationen och kommer in på ett spår som kan avslöja källan och mer därtill.

0greenzone1.jpg

Matt Damon, som jag tycker passade så bra som Jason Bourne, har här en lite annan typ av roll att spela. Han gör inte bort sig, men han får inte heller den där intensiva karaktären att jobba med och det tycker jag är synd. Å andra sidan ska en skådespelare helst inte upprepa sig, om han inte gör det jäkligt bra vill säga. I övriga roller ses bl.a. Brendan Gleeson som alltid presterar i biroller. Här spelar dock irländaren en amerikansk CIA-agent som känns klart lam och tråkig. Då tycker jag Yigal Naor, som spelar den eftersökta General Al Rawi, är skönast att se. Han gjorde en ännu bättre prestation i filmen Rendition (2007) för övrigt.

0greenzone2.jpg

Filmen saknar nerv, intresse och spänning vilket jag finner lite förvånande med tanke på att Greengrass brukar vara skicklig på att få fram just dessa känslor i sina filmer. Kanske är det för att det politiska spelet inte blir så intressant att följa när det i princip bara utspelar sig på fältet. Många gånger krävs det att man får se spelet bakom kulisserna för att gå in på djupet och få med fler karaktärer. Nu är det Damon för hela slanten och det blir lite enformigt och trist i längden. När så filmen går in i slutspurten höjs tempot lite, men man har inte längre något direkt intresse för hur det hela ska sluta.

3 - Skådespelare

3 - Handling

3 - Känsla

3 - Musik

3 - Foto

--------------

15 - Totalt

Betyg: 3/5 - 6.5/10

IMDb: 7.2

Lebanon (2009)

lebanon_cover.jpg

Att använda ordet klaustrofobiskt känns ju lite som ett understatement i ett sammanhang som detta, men det är inte helt lätt att låta bli när jag nu ska försöka sätta ord på mina intryck av bioaktuella Lebanon (premiär 9 april). I denna film får vi nämligen ta del av kriget mellan Libanon och Israel helt och hållet sett från en israelisk stridsvagn. Under ett dygn får vi tillsammans med stridsvagnens besättning ta del av den israeliska arméns framryckningar i ruinerna som en gång varit Libanon.

lebanon.jpg

Och ett dygn räcker gott och väl vill jag lova. För ett del scener är otroligt ångestladdade och obehagliga och med all säkerhet så nära verkligheten man kan komma, då filmens skapare Samuel Maoz här återberättar sina egna upplevelse från kriget. Och jag har definitivt aldrig svårt att köpa eller för den skull falla för Maoz historia. Det är minst sagt en resa värd namnet och en historia som på alla sätt och vis känns tagen ur verkligheten.

lebanon2.jpg

Det fenomenala upplägget, som faktisk för mina tankar tillbaka till Wolfgang Petersens mästerliga ubåtsfilm Das Boot - med den där totala instängdheten som resulterar i såväl panik som misär, gör den här filmupplevelsen till något alldeles extra. För efter någon timme i den där skitiga och skräniga stridsvagnen börjar man själv kippa efter luft. Mest av allt vill man bara lämna det där halvt ickefungerande krigsfordonet i något dike någonstans. Sätta eld på skiten och lägga benen på ryggen. Men icke - Samuel Maoz vägrar släppa taget, vi är fast.

Och även om det finns en handfull riktigt bra filmer med fokus på krigets menlöshet och vansinne så tåls det verkligen att upprepas. Gör man sen det dessutom på ett så genomgående finurligt och snyggt sätt som Maoz så förtjänar man att uppmärksammas. En av de bättre krigsskildringarna på senare år och en film jag varmt kan rekommendera.

4/5

alice in wonderland fram.jpg

Titel: Alice in Wonderland

Genre: Äventyr

Land: USA

År: 2010

Regi: Tim Burton

Skådespelare: Johnny Depp, Mia Wasikowska, Helena Bonham Carter, Anne Hathaway

IMDb: 6.9

19-åriga Alice återvänder till den magiska värld där hon upplevde sin barndoms äventyr. Där återförenas hon med sina gamla vänner, och med deras hjälp inser hon sin livsuppgift. Att störta Hjärter Dams terrorstyre i Underlandet.

Edward Scissorhands, Sleepy Hollow och Ed Wood är bara tre exempel på mycket bra filmer som Tim Burton och Johnny Depp gjort tillsammans. Resultatet när dessa herrar samarbetar är oftast oerhört fantasirikt och välgjort. Och Alice in Wonderland är inget undantag, fantasin flödar, världen är sprängfylld med udda karaktärer och allt ser otroligt snyggt ut. Johnny Depp spelar hattmakaren och gör som vanligt en utomordentlig rolltolkning. Jag tror dock han får passa sig för det börjar bli lite många ”tokiga roller” på kort tid och en viss känsla av repetition infinner sig. Som Alice ser vi Mia Wasikowska som är en ny bekantskap för mig. Hon hanterar rollen bra och har inga problem att hävda sig i en annars mycket rutinerad skådespelarensemble.

alice in wonderland 2.jpg

Trots att Alice in Wonderland har många positiva egenskaper och är en bra film så blev jag ändå lite besviken, hade förväntat mig mycket mer av Burtons mörka tolkning av historien. Just här ligger en stor del av filmens problematik, det känns som om Burtons vision är att göra en kolsvart variant av berättelsen. Men att göra mörka tolkningar går inte alltid hem hos filmbolagen då dessa oftast innebär att åldergränsen går upp vilket i sin tur leder till minskade intäkter. I det här fallet känns det som att filmbolaget satt ner foten och Burton har fått kompromissa vilket lett fram till denna elva års varianten. Detta leder till att mycket i filmen fastnar i ett mellanläge, det är varken mörkt eller ljust vilket gör att man inte lyckas ge filmen en tydlig atmosfär och känsla.

alice in wonderland 1.jpg

Jag såg filmen i 3D, vilket var både positivt och negativt. Man använder sig av betydligt fler ”direkta 3D-effekter” än vad man gjorde i t.ex. Avatar. Dessa fungerar bra och involverar publiken på ett smidigt sätt. 3D:n bidrar även till ett annat djup i bilden och här lyckas man betydligt sämre än Avatar. På flera ställen blir bilden direkt jobbig att titta på och 3D:n känns påtvingad. Något annat som jag tyckte drog ner filmupplevelsen var relationen mellan hattmakaren (Depp) och Alice (Wasikowska). I filmens inledningsskede känns relationen ganska anonym och trevande. Lite längre fram är de helt plötsligt oerhört tighta och man kan nästan känna av en romantisk underton, detta utan att man som tittare fått ta del av någon utveckling i relationen.

Alice in Wonderland är en välgjord och fantasifull film som är sevärd även om den inte riktigt lever upp till sin potential.

3/5

• Filmstar

Plox: Jag fick ett mail om medlemsvisning av Stockholms Filmfestival av Lebanon. Jag var bortrest då, men behöll mailet då filmen verkade intressant och jag ville kolla upp den när jag kom hem. Och nu när du sett den och gillat den så känns det helt klart som en film jag tänker se. Kul !

Puffie: Ja, jag är som sagt tvärtemot dig inte ett Tim Burton-fan så jag förväntade mig inte så mycket och blev varken besviken eller överraskad av vad jag fick se. Kan också tycka att Johnny Depp spelat lite väl många konstiga karaktärer de senaste åren. Han varierar sig iofs med några allvarligare roller här och där, men jag skulle definitivt önska att han utmanade sig själv lite mer och tog en Oscarsroll som han verkligen fick gå in för och prestera något oförglömligt. Och då skulle han definitivt vinna sin Oscar också, även om jag inte tror han är den typen av skådespelare som egentligen bryr sig om den (han väljer inte den typen av roller helt enkelt).

Jag har inte hunnit se Alice på bio än, och efter att jag nästan bara hört att filmen ska vara lite "meh" så tror jag att jag väntar till BD-släppet istället.

Czechflash: Det är som du säger, Depp bryr sig inte så mycket om att vinna en Oscar egentligen. Han väljer att jobba med Burton för att han tycker det är kul helt enkelt. Men jag hoppas givetvis också att han snart gör en Oscarsroll och kammar hem en vinst snart. Kanske någon av hans kommande filmer The Tourist och The Rum Diary kan leda till något gott.

Jag har på senare blivit sponsrad av Atlantic Film med recensionsex av dvd-filmer och nu var de så snälla att bjuda med mig till pressvisningen av Lebanon. B)

Czech: Ja Lebanon är verkligen värd en titt. Dessutom tyckte jag den gjorde sig riktigt bra på bio med ett minst sagt intensivt ljudspår.

• Filmstar

Czech: Ja Lebanon är verkligen värd en titt. Dessutom tyckte jag den gjorde sig riktigt bra på bio med ett minst sagt intensivt ljudspår.

Kul att du svarade på min kommande fråga angående om den var värd att se just på bio :up: Den har ju premiär imorgon, så det är mycket troligt att jag går och ser den i början av nästa vecka när jag är ledig. Det är annars tomt på biofronten med filmer jag vill se just nu så det är kul när det dyker upp något som ska vara bra. Ser också att den går på stora salongen på Grand, utmärkt !

Jag har på senare blivit sponsrad av Atlantic Film med recensionsex av dvd-filmer och nu var de så snälla att bjuda med mig till pressvisningen av Lebanon. B)

Kul att höra. Vissa har det allt bra ibland :)

Fast du har gjort ett bra "jobb" för jag är nu helt såld på Atlantic Quality Line, som du tipsade mig om, och jag blev lite sugen på Lebanon efter din recension :rolleyes:

Jag såg om Monster igår. Filmen i sig är inte allt för bra, den är bara stundtals engagerande och känns lite väl lång. Dessutom är ena huvudkaraktären lite småjobbig. Det som ändå gör filmen sevärd, och minnesvärd, är Charlize Theron. I huvudrollen gör hon troligen förra deciennets bästa prestation, helt jäkla makalöst. 3/5

sherlock-holmes.jpg

Sherlock Holmes (2009)

Jag är inget direkt fann av den brittiska detektiven Sherlock Holmes. Guy Ritchies version är ändå stundtals riktigt trevlig och framförallt ordentligt underhållande. För är det något Ritchie är bra på, förutom att göra makalöst snygga filmer, så är det att balansera upp innehållet i sina filmer på ett mästerligt sätt. Vi bjuds på snärtig dialog, snygga miljöer, fart och fläkt och en Downey Jr som återigen levererar sina repliker med stor pondus och övertygelse. Ändå tycker jag det är något som saknas, kanske var mina förväntningar något höga efter alla lovord. Eller också är det att jag aldrig intresserat mig för karaktären Sherlock Holmes . Men visst, en snygg och sevärd film. Betyg 3+/5

gamer.jpg

Gamer (2009)

Jag gillade verkligen firma Neveldine/Taylors actionflick Crank, som kom för ett par år sedan. Med sin senaste film Gamer gavs de båda britterna en betydligt fetare budget att jobba med. Men än en gång är det bevisat, mer dollars behöver sannerligen inte betyda en bättre slutprodukt. För Gamer, är utan att överdriva, en misslyckad film på alla tänkbara plan. En hafsig och luddig plot som är så enkelspårig att man bli mörkrädd. Hafsigt berättad och dessutom fullmattad med torftig CGI. Sen att jag har ordentligt svårt för Gerard Butler gör inte saken bättre. Nä, se The Running Man istället, eller Crank för den delen, där snackar vi futuristisk tv-spels-action när den är som bäst. Betyg 1/5

funny-people.jpg

Funny People (2009)

Judd Apatow verkar ha ett finger med i alla komedier som produceras nu för tiden. Funny People regisserade, skrev manus och producerade han. Och även om jag som alltid på förhand är skeptisk till Apatows filmer så slutar det alltid med att jag sitter där och asgarvar. Så också till Funny People. Som till en början verkligen överraskar mig med en intressant story, fint skådespel och underbältethumor som jag är barnsligt förtjust i. Tyvärr håller filmen inte riktigt hela vägen, inte så konstigt i och för sig då Apatow forsätter trilskas med onödigt långa filmer (2,5 timme). Men trots allt en trevlig liten komedi, väl värd sin titt. Betyg 3/5

where-the-wild-things-are.jpg

Where the Wild Things Are (2009)

Att göra en film av en förbaskats tunn barnbok (vad kan den vara, 10 sidor?) känns på förhand som en ordentlig utmaning. Spike Jonze är förvisso en regissör som gillar att leka med våra hjärnor (Adaptation, John Malkovich). Här lyckas han dock inte mindfucka oss ett dugg. Visst det är snyggt, förvånansvärt mörkt och en ganska trevlig liten filmupplevelse. Men när det kommer till innehåll och budskap så är det en högst intetsägande och ganska tråkig film. Känns mer som en enda lång musikvideo med jobbig indiepopp och skrikiga barn. Njä, lite av en besvikelse faktiskt, hade helt klart hoppats på mer. Betyg 3-/5

che.jpg

Che: Part I & II (2008)

Jag har börjat gilla Steven Soderbergh allt mer nu på senare år. Traffic är fantastisk och hans regidebut Sex, lögner och videoband växer för varje titt. Hans två filmer om världens mest välkända revolutionär Che Guevara verkade dock gå världen förvånansvärt obemärkt förbi. För i mitt tycke var det här två riktigt välgjorda och intressanta filmer. Med en helt fantastisk Benicio Del Toro i titelrollen . Jag håller kanske den första delen något högre än den andra, då den andra blev något för långsam och händelsefattig för min smak. Men båda filmerna är ack så sevärda och förtjänar helt klart mer uppmärksamhet. Betyg: 4-/5 (del I) 3+/5 (del II).

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...